بهترین وبلاگ آموزشی ایران - مطالب مهر 1387
بهترین وبلاگ آموزشی ایران
دانلود آهنگ جدید+طنز+جک+اس ام اس جدید+جعبه جواهرات طلا و نقره+شعر طنز+مدل لباس+عکس های جالب و طنز+

آرشیو موضوعی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تلوزیون؟؟؟

یك شب هم كه زود میایی خونه تلوزیون رو روشن می كنی

كانال یك داره جنگ نشون میده شبكه دو داره فیلم 30 سال پیشو نشون میده كه 30 بار تاحالا نشون داده شبكه سه هم كه داره احمدی نژاد حرف میزنه(بیچاره خسته نمیشه اینهمه حرف میزنه یریز؟) اینم از تلوزیون.

 آخرش مجبور میشیم یه ام پی تیری‌ای یه تصویری‌ای .... بگیریم كه بدبختی ام پی تیری هاشم شبیه نوحه‌ست آدم گریه‌ش میگیریه

نمی دونم این خوننده ها به فكر جوونا نیستن این ام پی تیری ها رو میخونن

ملت گریش میگیره گوش میده

آدم مجبور میشه بره همون هایده و حمیرا گوش بده

خواننده های اون ور آب و اینور آب همشون نوحه خون شدن واسه ما

صد رحمت به معین،اگه شعرش غمگین بود لااقل یكم آهنگش شاد بود، دلم براشون موسوزو . چه دل پری دارن

سایتی برای تبدیل فایل‌ها

سایتی برای تبدیل فایل‌ها

 سایت اینترنتی You convert it همانطور كه از نامش مشخص است برای انجام عملیات تبدیل بكار می‌رود. اما این عملیات تبدیل از چه چیزی به چه چیزی است؟

این سایت به شما این امكان را می‌دهد تا به راحتی و بدون نصب هیچ نرم افزاری و بصورت آنلاین بیش از 70 نوع فایل مختلف صوتی، تصویری، متنی، گرافیكی و فشرده را به فرمت‌های دیگر تبدیل كنید. خدمات و سرویس‌های ارائه شده در این سایت بطور مختصر عبارتند از :

تبدیل فایل‌ها

با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست برای تبدیل فایل‌های صوتی و تصویری به فرمت قابل پخش توسط گوشی‌های تلفن همراه و یا تبدیل فرمت‌های مختلف متنی به یكدیگر به دنبال نرم افزارهای مختلف باشید چرا كه این برنامه همه چیز را یك جا در خود جای داده است. همچنین دیگر نگران سرعت رایانه خود نیز نباشید زیرا تمام عملیات تبدیل توسط سرور‌های قدرتمند این سایت صورت می‌گیرد.

در بخش  Convert Files  در این سایت می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به عضویت فایل‌های مورد نظر خود را از میان 70 فرمت مختلف انتخاب كرده و به فرمت دلخواه خود تبدیل سازید. پشتیبانی از اكثر فرمت‌های صوتی، تصویری، متنی و فایل‌های فشرده از قابلیت‌های منحصر بفرد این سایت است.

استفاده از این بخش به این صورت است كه ابتدا ایمیل خود را در كادر مربوطه وارد كرده سپس فایل مورد نظر را از روی رایانه خود انتخاب كرده و فرمت مورد نظر خود برای عملیات تبدیل را نیز مشخص می‌كنید. در نهایت بر روی كلید Convert It  كلیك می‌كنید تا تبدیل آغاز شود. پس از آپلود فایل شما بر روی سرور این سایت پیامی‌ مبنی بر آپلود موفقیت آمیز مشاهده خواهید كرد. حالا صبر می‌كنید تا بعد از یكی دو دقیقه لینك دانلود فایل تبدیل شده به ایمیل‌تان ارسال شود. چنانچه می‌خواهید لیست كاملی از فرمت‌های قابل تبدیل در این سایت را مشاهده كنید می‌توانید به لینك زیر مراجعه كنید.

http://www.youconvertit.com/HTMLFiles/ConvertTypes.htm

دانلود و تبدیل‌

نرم افزار‌ها و روش‌های زیادی برای دانلود و تبدیل فیلم‌ها و كلیپ‌های آنلاین موجود در سایت‌هایی همچون   youtube,google,metacafe  وجود دارد اما استفاده از هر یك از این نرم افزارها و پیدا كردن آنها دردسرهای خاص خودش را دارد.

سایت  You convert it  در این زمینه نیز راه حل مناسبی ارائه كرده است كه با انتخاب گزینه  Convert Online Video  قابل دسترسی است.

در این بخش می‌توانید آدرس كلیپ مورد نظر خود بر روی سایت‌های ذكر شده را وارد كرده و با فشردن كلید  Download  فایل مربوطه را بر روی رایانه خود ذخیره سازید. همچنین اگر می‌خواهید این فایل را قبل از دانلود به فرمت دیگری تغییر دهید می‌توانید با وارد كردن آدرس ایمیل خود و مشخص نمودن فرمت دلخواه بر روی گزینه  Convert It  كلیك كنید تا فایل مورد نظر با اعمال تغییرات دلخواه شما به آدرس ایمیل‌تان ارسال شود. فایل خروجی در این بخش می‌تواند از میان 7 فرمت مختلف صوتی و یا 11 فرمت مختلف تصویری انتخاب شود.

ارسال به دوستان‌

شاید برای خیلی از شما پیش آمده باشد كه بخواهید فایلی را در اختیار دیگر دوستان خود قرار دهید. بخش  Send File  در این سایت مخصوص این كار است. با انتخاب این بخش می‌توانید فایل‌های مورد نظرتان را از روی رایانه خود انتخاب كرده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل دوستان‌تان فایل خود را برای آنها ارسال كنید. در این روش نیازی به ارسال ایمیل توسط سرویس‌های ارسال ایمیل ندارید و می‌توانید به سرعت فایل‌های مورد نظرتان را برای دوستانتان ارسال كنید. در این روش فایل شما بر روی سرورهای این سایت آپلود شده و لینك دانلود آن برای ایمیل دوستانتان ارسال می‌شود. توجه داشته باشید كه لینك‌های ارسالی در این حالت تا یك هفته اعتبار دارند و پس از این مدت فایل مربوطه از روی سرورهای این سایت حذف می‌شود.

 

تبدیل واحد

آیا می‌دانید یك متر چند اینچ است؟ و یا یك ژول چند كیلوگرم كالری است؟

برای خیلی از ما پیش آمده است كه گاهی اوقات نیاز به تبدیل یك واحد به واحد دیگر داریم اما منبع مناسبی برای انجام این كار در اختیار نداریم. از حالا به بعد پیشنهاد می‌كنیم در چنین مواردی نیز سری به سایت  You Convert it  بزنید. بخش  Convert Units  در این سایت قادر است تمام مقیاس‌ها و واحدها را به یكدیگر تبدیل كرده و نتیجه را بصورت دقیق در اختیار شما قرار دهد.

پشتیبانی از 30 واحد و مقیاس اصلی از جمله قابلیت‌هایی است كه در نرم افزارهای بسیار كمی ‌یافت می‌شود اما این سایت چنین قابلیتی را نیز در خود جای داده است. این سایت در حال حاضر بصورت آزمایشی راه اندازی شده است و از آدرس  http://www.youconvertit.com/ قابل دسترسی است.

 

منبع: جام جم آنلاین

جك و اس ام اس جدید

یه روز یه تركه داشته دنده عقب با ماشین از كوه میرفته بالا بهش میگن چرا دنده عقب میری میگه آخه می ترسم بالا جا نباشه نتونم دور بزنم بعدا وقتی می خواسته پایین بیاد باز می بینن داره دنده عقب می یاد میگن الان چرا دنده عقب می یای میگه اخه بالای كوه جا بود تونستم دور بزنم
--

بر اساس جدیدترین تحقیقات ، تنها 20% از مردها عقل دارند! ... مابقی همگی زن دارند
--

ترکه میره ماشینشو بیمه کنه یارو بهش میگه انشالله هیچ وقت از این بیمه استفاده نکنین...... ترکه هم بر میگرده به یارو میگه انشالله شما هم از این پول خیر نبینین
--

ترکه میره مهمونی، شب موقع خواب صاحب خونه بهش میگه: جاتو کجا بندازم تو اتاق نی نی خوبه؟ ترکه با خودش فکر میکنه: کی حوصله گریه بچه داره. بعد به صاحب خونه میگه: نه ممنون همینجا تو حال خوبه! صبح پا میشه بره دشتشویی یهو یه دختر میبینه میگه: شما دختر فلانی هستین، اسمتون چیه؟ دختره میگه: نی نی. اسم شما چیه؟ ترکه میگه: من خر من گاو من الاغ من نفهم...
--

ترکه روی ریل راه اهن میخوابه بهش میگن چرا اینجا خوابیدی ؟ میگه میخواهم خود كشی كنم. میگن بس ان نان بربری چیه دستت؟ میگه بر فرض قطار نیامد من اینجا از گشنگی بمیرم
--

اگه من لیلی بشم تو مجنون میشی؟
اگه من شیرین بشم تو فرهاد میشی؟
اگه من ویس بشم تو رامین میشی؟
اگه من حوا بشم تو آدم میشی؟
نه ! تو عمرا آدم بشی !!!
--

برای شنیدن صدای كه دوستش میداری همین لحظه هم بسیار دیر است، افسوس خواهی خورد زمانی را كه آن سوی سیم ها كسی بی احساس میگوید:
برقراری ارتباط با مشترك مورد نظر مقدور نمی باشد !!!!
--

بهترین لحظه لحظه ایست كه فكر كنی فراموشت كردم، بعد 1 اس ام اس از طرف من بیاد كه توش نوشته میمیرم برات
--

ه بالای منبر :

آهای خانومایی كه مانتو میاد تا بالا باسنتون
آهای خانومایی كه شلوار میاد تا بالای زانوتون
آی اونایی كه ماتیك میزنید به لباتون...
آدم میمیره براتون !!!
--

تنها چیزی كه می تواند در اوج لذت از زندگی ، خواب را از چشمان آدمیان برباید فقط یك چیز است
.
.
.
.
.
.
.
جیش !!!
--

نبرد رستم و لر:
چنانت بكوبم به گرز گران كه دیگر نیایی به مازندران
پاسخ لره : چنان ایزنم بر سرت با بلوك كه ترتر برینی به گور بووت !!!

--

مردن واسه زنی كه عاشقشی خیلی آسون تر از زندگی با اونه !
--

یه نفر ختنه میكرده ازش می پرسن چی شد كه این كاره شدی ؟
میگه : قرار بود دوبلر بشم نمی دونم چی شد كه دولبر شدم !!!!
--

مردها 3 تا آرزو دارند
1.اونقدر كه مادرشون میگه، خوش تیپ باشن
2.اونقدر كه بچه شون میگه، پولدار باشن
3.اونقدر كه زنشون شك داره ،
زن داشته باشن !
--


 

به غضنفر میگن چرا باسنت ایقدر بزرگه ؟
میگه: خدا بیامرز مادرم به جای اینكه پودر بچه بزنه پیكین پودر میزد !!!!
--

میدونی آمار دختر بازی در چه حیونی بیشتره؟
حلزون
چون هم ماشین داره هم خونه خالی !!!
--

گریه هامو تو ندیدی ... هر چی گفتم نشنیدی
من کدوم عهدو شکستم ... که تو
SMS نمی دی؟
--

امروز سالروز در گذشت مخترع sms است. برای شادی روحش 3 تا اس ام اس بلند بفرست!
--

تو جیغ زدی ویغ زدی جادو بودی دود شدی بالا رفتی تار شدی پایین اومدی پود شدی پیر شدی گریه شدی جوون شدی خنده شدی خان شدی بنده شدی خروس سرکنده شدی میوه شدی هسته شدی امید شدی یاس شدی ستاره نحس شدی ... خلاصه آدم نشدی !

--

بله گفتن عروس در مراسم عروسی

تا حالا به بعله گفتن عروس خانم ها دقت کردین ؟؟؟؟

من دقت کردم و به نتیجه جالبی دست پیدا کردم . ببینین ...

عروس عادی : با اجازه بزرگترها بله (این اصولا مثل بچه آدم بله رو میگه و قال قضیه رو میکنه.)

عروس لوس: بع..........له... (عروسهای لوس رو باید فقط سپرد به داماد و ..........)

عروس زیادی مؤدب: با اجازه پدرم، مادرم، برادرم، خواهرم، دایی جون، عمه جون،...، زن عمو کوچیکه، نوه خاله عمه شکوه، اشکان کوچولو، ... ، مرحوم زن آقاجان بزرگه ، قدسی خانوم جون ، ... ، ... (این عروس خانوم آخر هم یادش میره بگه بله واسه همین دوباره از اول شروع میکنه به اجازه گرفتن ... !)

عروس خارج رفته: " با پرمیشن از گریت ترهای  فامیل ... آو یس (این هم باید به سرنوشت عروس لوس برسه تا شاید آدم بشه)

عروس خجالتی: اوهوم

عروس پاچه ورمالیده: به کوری چشم پدر شوهر و مادر شوهر و همه فک و فامیل این بزغاله (اشاره به داماد) آره....
( وضعیت داماد کاملا قابل پیش بینی است)

عروس رشتی: اووو اگر اهالی محل موافقند بنده مخالفتی ندارم

عروس هنرمند: با اجازه تمامی اساتیدم، استاد رخشان بنی اعتماد، استاد مسعود کیمیایی، ...، اساتید برجسته تاتر، استاد رفیعی، ... ، مرحوم نعمت ا.. گرجی ، شیر علی قصاب هنرمند، روح پر فتوه مرحومه مغفوره مرلین مونرو، مرحوم مارلین دیتریش، مرحوم مغفور گری گوری پک و ... آری میپذیرم که به پای این اتللوی خبیث بسوزم چو پروانه بر سر آتش
( تو که مادر منو **** این ستاره ها یه حرف بدی بود که داماد به عروس زده بود ما هم سانسورش کردیم)

عروس داش مشتی: با اجزه بروبچس مُجلی نیست من که پایه ام ... (با عرض تشکر از داش حسین و محسن عزیز)

عروس زیادی مؤمن و معتقد: بسم ا.. الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین ... اعوذ با... منم شیطان رجیم یس و القرآن الحکیم .... الی آخر .... ( و در آخر ) قبلت (دلم به حال داماد مفلوکِ خاک بر سر میسوزه که احتمالا توی حجله عروس خانوم یه دور براش مفاتیح رو ختم میکنه تا بعد ... استغفر ا...)

عروس فمنیست: یعنی چی؟! چه معنی داره همش ما بگیم بله ... چقدر زن باید تو سری خور باشه چرا همش از ما سؤال میپرسن ! ... یه بار هم از این مجسمه بلاهت (اشاره به داماد) بپرسین ...

(اصولا این قوم فمنیست جنبه ندارن که بهشون احترام بذارن و یه چیزی ازشون بپرسن ... فقط باید زد تو سرشون و بهشون گفت همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای هم  ...  گت)

روشهای درس خواندن...

روشهای درس خواندن...

 

دخترها:

بعضی از اونا واقاً می خونند وقتی میرن سر كتاب تا یكی دو ساعت دیگه كلشونو از كتاب بر نمی دارند . عادت دارند زیر مطالب كتاب خط بكشند كه بعدا بخونند 

 بعضی هاشون هم كه مثلا درس می خونند كتاب جلوشونه چشمشون هم روی كتابه ولی حواسشون یه جای دیگست ...

یه عده ای هم هستند كه به بهونه اینكه مشكل دارن زنگ میزنند خونه دوستشونو دوستشون هم از خدا خواسته حدود یك ساعت و اندی به طوری كه اشك و دود تلفن در میاد برای هم قصه بی بی چساره تعریف می كنند.

 

پسر ها:

یا درس نمی خونند یا وقتی می خواند بخونند باید حسش بیاد. وقتی حسش میاد كه شب امتحانه ...

 یه كم كه درس  خوندند یه موردی پیش میاد و بهش خیره می شوند

و به یه چیزی فكر می كنند بعد انگار كه درس خوندند بلند میشند میرن استراحت می كنند بعد از یك ساعت استراحت دوباره میرند میشینند فكر می كنند . وقتی فكرشون تموم شد كتاب را ورق میزنند یه كم براندازش میكنند وزنش می كنند استخاره می كنند برای خودشون تقسیمش می كنند میگند تا ساعت فلان اینقدر می خونم تا ساعت فلان اینقدر بعد میرن استراحت كنند . حین استراحت حسشون  تموم میشه

حال ندارند برند  بخونند ولی چون می دونند فردا امتحان دارند پا میشند میرند سر كتابشون.

همینجور كه می خونند هیچی حالیشون نیست چون جای دیگه فكر می كنند(لازم به ذكر است كه هیچ وقت در هیچ موقعیتی فكر نمی كنند فقط موقع درس خوندن فكرشون میاد) بعد از نیم ساعت دوباره میرن استراحت، بعد سه ربع استراحت می بینند خیلی دیر شده .دوباره میرنند درس بخونند این بار می خونند یه چیزایی هم یاد میگیرند ولی چیزایی كه یاد نمی گیرند را میذارند كه فردا از دوستاش بپرسند یه كم به معلمشون فحش میدند می گند اینارو درس نداده . خلاصه آخرش نمیرسند كتاب را تموم كنند فردا میرند میبینند كه دوستاشون یه چیزایی می گند كه تا حالا به گوششون نخورده بعد اعصابشون خرد میشه اونایی هم كه خونده بودند یادشون میره به همین سادگی

 

از من عکس بگیر

همه چیز... از اون... روز شروع شد...

امشب هم فرصتی شد تا به وبلاگم سر وزیتم

شعری سروده ام كه عوض اون دوستایی كه شعر اخیر منو(آخرین عكس است..) مسخره می كردند.

نمی خواستم این مطلبو بنویسم ولی شرمنده منو بپزیرید هرچند كه این وبلاگ تخصصی و آموزشیه و... آخه وبلاگ شخصیم خواننده نداره!! فقط روزی 22 نفر اونم یه عده كچل و كور و شل و...

این شاید آخرین مطلبی باشه كه با هم مینویسیم

از من عكس بگیر

زمانی كه اولین اشكم را ریختم از من عكس بگیر

زمانی كه اولین بار پدرم به من سیلی زد از من عكس بگیر

زمانی كه اولین دروغم را گفتم از من عكس بگیر

زمانی كه پدربزرگم مرا فراموش و رفت از من عكس بگیر

زمانی كه اولین بار عاشق دختر شدم از من عكس بگیر

زمانی از من عكس بگیر كه هیچ چیز را نمی شناختم

زمانی را كه من طعم تلخ زندان را چشیدم از من عكس بگیر

زمانی كه پدرم توتون میوه ای را می كوبد بر سرم از من عكس بگیر

زمانی كه دختر كوچك فامیل مرا بوسید و من از خجالت سرخ شدم از من عكس بگیر

زمانی را كه من نمی دانستم و فكر می كردم می دانم از من عكس بگیر

زمانی كه شعر گفتن را آموختم و تا ابد خواندم و خواندم، از من عكس بگیر

زمانی كه دوست پانزده ساله ام! را دیدم كه روی تخت استمناء می كند از من عكس بگیر

زمانی كه مادر را شناختم از من عكس بگیر

زمانی كه كلی از دنیا لذت بردم از من عكس بگیر

زمانی كه از دنیا متنفر شدم از من عكس بگیر

زمانی كه فراموشی را آموختم از من عكس بگیر

زمانی كه آموختن را آموختم از من عكس بگیر

از من عكس بگیر، از من عكس بگیر...

تقدیم با عشق این بار به بهترین بهترین بهترین ها

{اگر دیگر نبودم كه بنویسم از من یك عكس بگیر حتی اگر نبودم و آن عكس آخرین عكسی خواهد بود كه با هم گرفته ایم و... نه

نه

از ترس مرگ نیست كه من در عكس نیستم}

 

چند نفر خواهان همكاری هستند كه فقط كافیه به من یكبار احراز بشه...

 

وطن یعنی...

وطن یعنی همه آب و همه خاک
وطن یعنی همه عشق و همه پاک

وطن یعنی پدر مادر نیاکان
به خون و خاک بستن عهد و پیمان

وطن یعنی هویت اصل ریشه
سر آغاز و سر انجام و همیشه

وطن یعنی دو دست از جان کشیدن
به تنگستان و دشتستان رسیدن

زمین شستن ز استبداد و از کین
به خون گرم در گرمابه فین

وطن یعنی اذان عشق گفتن
وطن یعنی غبار از عشق رفتن

وطن یعنی هدف یعنی شهامت
وطن یعنی شرف یعنی شهادت

وطن یعنی گذشته حال فردا
تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران
وطن یعنی همین جا یعنی ایران

وطن یعنی رهایی ز آتش و خون
خروش کاوه و خشم فریدون

نماز خون به خونین شهر خواندن
مهاجم را ز خرمشهر راندن

وطن یعنی اذان عشق گفتن
وطن یعنی غبار از عشق رفتن

وطن یعنی هدف یعنی شهامت
وطن یعنی شرف یعنی شهادت

وطن یعنی گذشته حال فردا
تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران
وطن یعنی همین جا یعنی ایــــــــــــــــران

نشانه های قطعی ظهور امام زمان (عج)

 

نشانه های قطعی ظهور امام زمان (عج) 

ظهور قائم(عج) پنج نشانه حتمی دارد و آن عبارتست از: قیام یمنی، خروج سفیانی، ندای آسمانی، فرورفتن سپاهی در یمن و کشته شدن نفس زکیه.

 

 

نـشانه های تخلف ناپذیر ظهور امام مهدی علیه السلام که بی هیچ تردیدی مقارن ظهور آن حضرت رخ خواهند داد و ارتباط گسست ناپذیری با آن دارند، پنج نشانه اند.

بـرخی از این پنج نشانه، اندکی پیش از ظهور و برخی چند ماه پس از آمدن آن گرامی و برخی اندکی پیش از قیام نجات بخش و جهانی آن حضرت ، پدیدار خواهند شد.

در ایـن مـورد، روایـات بـسـیـاری وارد شده است که با اندک تفاوت در ترتیب پیدایش این علایم و نشانه ها، آنها را نشان می دهد. نـخست، برخی از روایات را که این علایم پنجگانه را به صورت کوتاه ترسیم می کـنـد مـی آوریـم، آنگاه هر کدام از آن نشانه ها را با توضیحی که در روایات در مورد آن آمده و تفسیر مناسبی که به ذهن می رسد، ترسیم می نماییم.

امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: خـمـس قـبل قیام القائم علیه السلام : الیمانی و السفانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و قتل النفس ‍ الزکیة .(1) پیش از قیام مهدی علیه السلام پنج رخداد بزرگ در پیش خواهد بود:

1 ـجنبش ترقی خواهانه مرد یمنی،2 ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، 3 ـ ندای روح بخش آسمانی، 4 ـ فرو رفتن زمین، 5 ـ قتل نفس زکیه

امام در ادامه فرمود: قـبـل قـیـام القـائم خـمـس عـلامـات مـحـتـومـات : الیـمـانـی و السـفـیـانـی و الصـیـحـة و قتل النفس الزکیة و الخسف بالبیداء.(2) پیش از قیام قائم ، پنج علامت و نشانه مهم در پیش خواهد بود: جـنـبـش مـردم تـرقـی خـواه یـمـنـی، جـنـبـش ارتـجـاعـی سـفـیـانـی، نـدای آسـمـانـی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن زمین.

و نیز فرمود: النداء المحتوم و السفیانی من المحتوم و خسف البیداء من المحتوم و الیمانی من المحتوم و قتل الفنس الزکیه من المحتوم .(3) نـدای آسـمـانـی بـه هـنگامه قیام قائم ، جنبش ارتجاعی سفیانی ، جنبش مترقی مرد یمنی ، فرو رفتن زمین و دیگر، کشته شدن نفس زکیه ، این پنج نشانه ، از علایم قطعی ظهورند.


علائم ظهور امام زمان(عج)

ظهور حضرت حجت(عج) از اموری است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكید شده و در حتمیت آن ذره‏ای شك و شبهه وجود ندارد. پیش از این گفتیم كه در آیاتی نظیر آیة 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانروای زمین گردند و بر آن سیطره یابند.

صحبت كردن از حضرت مهدی(ع) و نشانه‏های ظهور ایشان در واقع صحبت كردن از حوادثی است كه بناست در آینده اتفاق بیفتد و لذا بجاست كه از خود بپرسیم: اگر در مورد احادیث نقل شده در این زمینه بررسی اسناد صورت گرفت و مطمئن شدیم كه آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آیا می‏توان مطمئن بود كه حتماً همة آن حوادث آن‏گونه كه در روایات شریف ما آمده‏اند وقوع یابند؟ پاسخ به این پرسش در كتب عقیدتی و فلسفی تحت عنوان «بداء» داده می‏شود كه طی این بخش از مطالب به آن می‏پردازیم.

«بداء» در لغت به معنای ظهور و روشن شدن پس از مخفی بودن چیزی است و اصطلاحاً به روشن شدن چیزی پس از مخفی بودن از مردم اطلاق می‌شود؛ بدین معنا كه خداوند متعال بنا بر مصلحتی، مسئله‏ای را از زبان پیامبر یا ولی‏ای از اولیای خویش به گونه‏ای تبیین می‏كند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غیر آن را به مردم نشان می‏دهد. در قرآن آمده است:
خداوند هر چه را بخواهد محو یا اثبات می‏كند در حالی كه ام‏الكتاب نزد اوست و خود می‏داند عاقبت هر چیزی چیست.1

 

و در آیه‏ای دیگر: و بدالهم سیّئات ما كسبوا.2
بدی‏هایی را خود كسب كرده بودند و برای آنها مخفی بود برایشان نمایان شد.
یا: ثمّ بدالهم من بعد ما رأؤا الآیات.3
پس از آنكه نشانه‏ها را دیدند حقیقت امر بر آنها روشن شد.
این ظهور پس از خفا، تنها برای انسان رخ می‏دهد و در مورد
خداوند متعال ابداً صدق نمی‏كند وگرنه لازمه‏اش این است كه خداوند نسبت به آن موضوع جهل داشته باشد كه این امر محالی است. خداوند، چنانكه قرآن كریم می‏فرماید به همه چیز آگاه و داناست 4 و نسبت به همه چیز در همة زمان‌ها و مكان‌ها چه حاضر باشند و چه غایب، چه موجود باشند و چه فانی و چه در آینده به وجود بیایند، علم حضوری دارد. قرآن كریم در این زمینه می‏فرماید:
هیچ چیزی در آسمان و زمین از نظر خداوند متعال مخفی نمی‏شود.5
از همین روست كه مسئلة بداء و ظاهر كردن آن امر مخفی به خداوند نسبت داده می‏شود:
و بدالهم من الله مالم یكونوا یحتسبون.6
خداوند آنچه را گمان نمی‏كردند، برای آنها ظاهر كرد.
براساس آیة:خداوند چیزی را كه از آنِ مردمی است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند.7
و با استفاده از دیگر آیات و روایات می‏توان چنین برداشت كرد كه برخی اعمال حسنه نظیر: صدقه، احسان به دیگران، صلة رحم، نیكی به پدر و مادر، استغفار و توبه، شكر نعمت و ادای حقّ آن و... سرنوشت شخص را تغییر داده و رزق و عمر و بركت زندگی‌اش را افزایش می‏دهد، همان‏طور كه اعمال بد و ناشایست اثر عكس آن را بر زندگی شخص می‏گذارد.
پیش از شرح این عبارت كه بداء در حقیقت ظاهر شدن چیزی است كه از ناحیة خداوند متعال برای مردم مخفی و برای خودش مشخص بود، لازم است یادآور شویم كه خداوند متعال بنا بر آیات قرآن دو لوح دارد:

 

الف) لوح محفوظ

 

لوحی كه آنچه در آن نوشته می‏شود؛ پاك نشده و مقدّرات آن تغییر نمی‏یابند؛ چون مطابق با علم الهی است:
بَل هُوَ قُرآنٌ مَجیدٌ فی لَوحٍ مَحفوظٍ.8
بلكه آن قرآن مجیدی است كه در لوح محفوظ ثبت گردیده است.

 

ب) لوح محو و اثبات
بنا بر شرایط و سننی از سنت‌های الهی، سرنوشت شخص یا جریانی به شكلی خاص می‏شود، با از بین رفتن آن سنت‌ها یا مطرح شدن سنت‌های جدید سرنوشت آن شخص یا آن جریان تحت‏الشعاع سنت‌های جدید قرار می‏گیرد. به عنوان مثال بناست كه شخص در سن 20 سالگی فوت كند امّا به واسطة صلة رحم یا صدقه‏ای كه می‏دهد، 30 سال به عمرش اضافه می‏شود و تا 50 سالگی زنده می‏ماند یا به عكس، آن شخص بناست 50 سال عمر كند به واسطة گناه كبیره‏ای خاص، 30 سال از عمرش كاسته می‏شود در همان 20 سالگی می‏میرد. كه البته خداوند متعال از اوّل می‏دانست كه بناست اوّلی 50 سال و دومی 20 سال عمر كند ولی برای روشن شدن این سنت‌های الهی مطلب به این شكل از زبان پیامبران یا اولیای الهی(ع) بیان می‏شود.

 

در قرآن كریم هم آمده است:
یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده امّ الكتاب.9
یا این آیه:
آنگاه مدتی را [برای شما عمر] مقرّر داشت و اجل حتمی نزد اوست.10
با توجه به این دو لوح و مطالبی كه تا به حال به آنها پرداختیم، این پرسش به ذهن می‏رسد كه: آیا ظهور حضرت مهدی(ع) و نشانه‏هایی كه برای آن بیان شده است، در لوح محفوظ‌اند یا محو و اثبات. به عبارت دیگر آیا ممكن است اصلاً مسئله‏ای به نام ظهور ایشان تا آخر عمر بشریت و هستی اتفاق نیفتد یا ظهور بدون تحقّق نشانه‏ها رخ دهد یا همة نشانه‏ها باید رخ دهند؟ در پاسخ به این پرسش باید نشانه‏های ظهور را به دو دسته تقسیم كنیم:
1. امور و علایم مشروط
2. امور و علایم حتمی. آنگونه كه امام باقر(ع) امور را به موقوفه و حتمیه11 و امام صادق(ع) به حتمی12 و غیر حتمی تقسیم كرده‏اند. مسئلة بداء هم در چهار زمینه با موضوع ظهور حضرت مهدی(ع) ارتباط می‏یابد:

 

1. نشانه‏های مشروط و غیر حتمی ظهور

 

جز نشانه‏هایی كه صراحتاً در احادیث به حتمی بودن آنها اشاره شده است، بقیة نشانه‏های ظهور همگی از امور موقوفه به شمار می‏روند، چنانكه بزرگانی مانند شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی بدان تصریح كرده‏اند. بدین معنا كه به جز نشانه‏های حتمی ظهور بقیة آنها بنا بر مشیت و ارادة الهی ممكن است دچار تغییر و تبدیل، تقدّم یا تأخّر شوند. به عبارت دیگر آنها از جمله امور لوح محو و اثبات به حساب می‏آیند و ممكن است با تغییر و تبدیل در شرایط آنها و عوض شدن علل رخ دادن آنها به گونة دیگری پدید آیند یا اصلاً رخ ندهند. البته بسیاری از رویدادهایی كه در احادیث ما به آنها اشاره شده است تا كنون اتفاق افتاده‏اند و دچار بداء در اصل تحقّق خویش نشده‏اند.
مثلاً اگر در حدیث به نزول بلایی (مشروط) اشاره شده باشد به واسطة توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخیر رخ دهد یا اصلاً چنین بلایی به جهت عظمت عمل صالح ایشان نازل نشود یا اینكه با برخی اعمال صالح یا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجیل یا تأخیر كنند.

 

شاید بتوان علت بیان چنین اخباری را این دانست كه اگر مسئله به این شكل تبیین نمی‏شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمی‏شدند و بدان مبتلا می‏گشتند امّا پس از صدور حدیث از ناحیة معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار از پدید آمدن چنان حادثة ناگواری ممانعت به عمل آورند یا سبب حدوث اتفاقی خوشایند شوند. البته فراموش نكنیم كه عكس این مطلب هم كاملاً صادق است به این معنا كه شخص معصوم(ع) با اعلام نزول بلا و علّت آن، حجت را بر مردم تمام می‏كنند كه شما با وجود آنكه می‏توانستید، آن بلا را از خویش دفع نكردید یا فلان خیر را به سوی خویش جلب ننمودید و از همین روست كه روایت شده است:
خداوند متعال، به چیزی مثل بداء عبادت نشده است.13

 

2. علایم ظهور و امور حتمی

 

پنج مورد از نشانه‏های ظهور در بسیاری از روایات كه از حدّ تواتر گذشته است؛ از جمله نشانه‏های حتمی ظهور برشمرده شده‏اند:
خروج سیّد خراسانی و یمانی، ندای آسمانی مبنی بر حقّانیت حضرت مهدی(ع)، شهادت نفس زكیّه و فرو رفتن سپاهیان سفیانی در منطقة بیداء (بیابان بین مدینه و مكّه).14
این نشانه‏های پنج‌گانه را احادیث از علایم حتمی شمرده و هیچ‏گونه احتمال بدایی در مورد تحقّق آنها نداده‏اند وگرنه خلاف حتمی بودن آنها می‏شد. این نشانه‏ها شدیداً با مسئلة ظهور ارتباط داشته و همگی مقارن ظهور رخ خواهند داد ان‏شاءالله. بزرگوارانی چون مرحوم آیت‏الله خویی در پاسخ به نویسندة كتاب سفیانی و علامات ظهور15، علّامه سیّد جعفر مرتضی عاملی، در كتاب خویش و شیخ طوسی، در غیبت خویش16 نسبت به این موضوع تصریح و اذعان كرده‏اند كه:
هر چند بنابر تغییر مصلحت‌ها با تغییر شروط اخباری كه به حوادث آینده می‏پردازند، ممكن است دچار تغییر و تبدیل شوند؛ جز آنكه روایت تصریح كرده باشد كه وقوع آن جریان حتمی است كه (با توجه به اعتماد ما به معصومین(ع)) ما هم یقین به حدوث آنها در آینده پیدا می‏كنیم و قاطعانه می‏گوییم در آینده چنین خواهد شد.17
اشكال اساسی كه به این نظر گرفته می‏شود؛ متكی به حدیثی است كه نعمانی در كتاب خویش آورده است كه: ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری گفته است: نزد امام جواد(ع) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد، از آن حضرت پر
سیدم: آیا در مورد امور حتمی هم بداء رخ می‏دهد؟ فرمودند: آری. گفتم: می‏ترسم در مورد خود حضرت مهدی(ع) بداء رخ دهد. حضرت فرمودند:
ظهور حضرت مهدی(ع) وعدة الهی است و خداوند خلف وعده نمی‏كند.18
علّامه مجلسی، هم در بحارالانوار پس از نقل این حدیث این
توضیح را اضافه كرده‏اند كه:
شاید محتوم، معانی مختلفی داشته باشد كه با توجه به اختلاف در تعاریف ممكن است در مورد برخی از آنها بداء رخ بدهد. مضاف بر اینكه شاید منظور از بداء در مورد خصوصیات آن حادثة محتوم و حتمی باشد و نه اصل تحقّق آن، كه مثلاً پیش از زوال حكومت بنی‏عباس سفیانی جنبش‌های خویش را آغاز می‌كند.19
این فرضیه چندان قابل قبول نیست؛ زیرا در صورت پذیرفتن آن، چه فرقی بین حتمی و غیر حتمی خواهد بود؟ مضاف بر اینكه روایت مورد بحث ما از حیث سند، ضعیف است.20 در ضمن نمی‏توان از آن همه حدیث و روایتی كه به شدت بر حتمی بودن این پنج نشانه و امتناع احتمال رخ دادن بداء در آنها تأكید می‏كنند، چشم‏پوشی كرد و به احادیث انگشت‏شماری از این دسته تمسك نمود؛ چون ممكن است در شرایط خاصی (به فرض قوت و اعتبار سندی آنها) معصوم(ع) مجبور شده باشند از روی تقیه، چنین سخنی بگویند.
عبدالملك بن اعین گوید: به امام باقر(ع) در مورد حضرت مهدی(ع) گفتم: می‏ترسم كه زود بیایند و سفیانی نباشد. حضرت فرمودند:
والله نه. سفیانی از حتمیاتی است كه حتماً خواهد آمد.21
امور یا موقوفه‏اند یا حتمیه كه سفیانی از دستة حتمیاتی است كه حتماً خواهد بود.22
یا امام صادق(ع) فرمودند:
از حتمیاتی كه پیش از قیام حضرت مهدی(ع) خواهند بود اینهاست: شورش سفیانی، فرو رفتن در بیداء، شهادت نفس زكیّه و منادی كه از آسمان ندا در دهد.23
حمران بن اعین از امام باقر(ع) راجع به آیة:
ثمّ قضی اجلاً و اجلٌ مسمّی عنده؛24
می‏پرسد. حضرت می‏فرمایند:
دو اجل وجود دارد: محتوم و موقوف.
- محتوم چیست؟
- جز آن نخواهد شد.
- و موقوف؟
- مشیت الهی در رابطة آن جاری می‏شود.
- امیدوارم كه سفیانی جزء موقوف‌ها باشد.
- والله كه نه و از محتومات است. 25

 

3. بداء و قیام حضرت مهدی(ع)

 

ظهور حضرت حجت(ع) از اموری است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكید شده و در حتمیت آن ذره‏ای شك و شبهه وجود ندارد. پیش از این گفتیم كه در آیاتی نظیر آیة 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانروای زمین گردند و بر آن سیطره یابند كه چنین واقعه‏ای در تمام طول تاریخ تا كنون اتفاق نیفتاده است و از آنجا كه « ان الله لا یخلف المعیاد»26 و خداوند در وعدة خویش تخلف نمی‏كند، در آینده‏ای دور یا نزدیك حتماً چنین اتفاقی خواهد افتاد. ان‌شاء‌الله.
علاوه بر اینكه در موارد بسیاری رسول مكرم اسلام(ص) و معصومین(ع) شدیداً تأكید نموده‏اند كه:
حتی اگر از عمر هستی بیش از یك روز باقی نمانده باشد، خداوند آن قدر این روز را طولانی می‏كند كه حضرت مهدی(ع) ظهور كرده و جهان را مملو از قسط و عدل گردانند.27

 

4. تعیین زمان ظهور حضرت مهدی(ع)
بسیاری از روایات، ما را از توقیت (مشخص كردن زمان ظهور) یا تعیین محدودة زمانی برای ظهور حضرت به شدت نهی كرده‏اند و شیعیان را امر كرده‏اند كه هر كه را چنین كرد تكذیب كنند و دروغ‌گو بشمارند؛ زیرا این مطلب در زمرة اسرار الهی است و كسی آن را نمی‏داند؛ امام صادق(ع) به محمدبن مسلم فرمودند:
محمد! اگر كسی وقتی از جانب ما برای ظهور حضرت مهدی(ع) نقل كرد، از تكذیب كردن او نترس! چرا كه ما برای احدی تعیین وقت نمی‏كنیم.28
وقتی فضیل از امام باقر(ع) می‏پرسد كه آیا این مسئله وقت مشخص دارد؟ حضرت سه مرتبه می‏فرمایند: «آنها كه وقت تعیین می‏كنند دروغ می‏گویند».29 یكی از یاران امام ششم(ع) به ایشان عرضه می‏دارد: این مسئله‏ای كه چشم انتظارش هستیم كی خواهد آمد؟ حضرت می‏فرمایند:
ای مهزم! آنها كه وقت تعیین كنند دروغ می‏گویند، آنها كه عجله كنند هلاك می‏شوند و آنها كه تسلیم امر خداوند باشند نجات می‏یابند و به سوی ما باز می‏گردند.30
آنگونه كه از احادیث برمی‏آید، ظهور حضرت حجت(ص) از جمله اموری است كه خداوند متعال آن را از مردم پنهان نموده است و هر زمان كه خداوند تبارك و تعالی اراده كنند و شرایط و علل فراهم و مناسب باشد؛ زمین را از بركات وجودی آن امام همام(ع) بهره‏مند خواهند نمود.

 

البته نهی از تعیین وقت، شامل نشانه‏های حتمی ظهور نمی‏شود؛ چرا كه خود معصومین(ع) در این موارد به فاصلة زمانی میان حدوث آن نشانة حتمی و ظهور حضرت اشاره كرده‏اند كه مثلاً از ابتدای شورش‌ سفیانی تا قیام حضرت بیش از 9 ماه طول نخواهد كشید یا مثلاً 15 روز پس از شهادت نفس‌زكیّه حضرت در مكه ظهور می‏كنند. ولیكن دیگر نشانه‏ها حداكثر به این اشاره می‏كنند كه ظهور آن وجود مقدس نزدیك شده است و نه بیش از این. چنانكه دیدیم برخی از نشانه‏های ظهور قرن‌هاست كه اتفاق افتاده‏اند و گذشته‏اند و هنوز ظهور رخ نداده است. كه البته به جهت ایجاد امید در دل شیعیان مبنی بر نزدیك شدن ظهور معصوم(ع) از آن به عنوان نشانة قیام حضرت صاحب(ع) یاد كرده‏اند.

 

ضمناً اگر بنا بود زمان ظهور مشخص شود و همگان بدانند كه ایشان بناست چه زمانی قیام جهانی خویش را آغاز كنند؛ ستمگران و ظالمان تمام عِدّه و عُدّه خویش را برای آن روز مهیا و آماده می‏كردند ـ كه به خیال خام و واهی خود ـ آن نور الهی را خاموش كنند و نگذارند عدالت را در جهان گسترش دهند و مؤمنان و مستضعفانی هم كه قرن‌ها با حدوث این حادثة عظیم و بزرگ فاصله داشتند مبتلا به یأس و كسالت و خمودی می‏شدند حال آنكه قرن‌هاست بسیاری در انتظار آن یار غایب از نظر، دیده‏ها را خون‌بار كرده و هر صبح و شام دست دعا به تعجیل در فرج ایشان برداشته‏اند و امید دارند كه در زمرة یاران و یاوران ایشان باشند. مشخص نبودن زمان ظهور خواب از چشم‏های ستمگران ربوده و هر صبح و شام از این هراسناكند كه شاید آن عزیز مقتدر امروز ظهور كند و پایه‏های حكومت شیطانی‏شان را درهم شكند.
به امید آنكه آن روز را ببینیم و از یاوران حضرتش باشیم. ان‏شاءالله.

 

‏در روایات برخى امور به عنوان نشانه‏هاى ظهور ذکر شده است. از جمله انحراف بنى عبّاس و از هم گسستن حکومت آنان، جنگ صلیبى، فتح قسطنطنیه به دست مسلمانان، در آمدن پرچم‏هاى سیاه از خراسان، خروج مغربى در مصر و تشکیل دولت فاطمیان، وارد شدن ترک‏ها در منطقه بین النّهرین، وارد شدن رومیان در منطقه رمله و شام، رها شدن کشورهاى عرب از قید قدرت‏هاى ظالم (استعمار)، بالا آمدن آب رودخانه دجله و سرازیر شدن آن به کوچه‏هاى کوفه، بسته شدن پل روى دجله در بین بغداد و کرخ، اختلاف بین شرق و غرب و جنگ و خونریزى فراوان، خروج سفیانى، خروج یمانى، خروج دجال، صیحه آسمانى، قتل نفس زکیه، فراگیر شدن جهان از ظلم، رواج علوم دینى در قم و نشر آن در سایر بلاد و....(1)
لیکن از این امور نمى‏توان قضاوت نمود کدام یک حتمى و کدام یک غیر حتمى است، نیز کدام یک به وقوع پیوسته و کدام یک در آینده به وقوع مى‏پیوندد و آن چه به وقوع پیوسته، همان است که در روایات آمده.
براى روشن شدن این مطالب لازم است امورى بدین شرح بیان گردد.
1-
نامعلوم بودن وقت ظهور: اگر از نشانه‏هاى ظهور سخن به میان مى‏آید، بدین معنا نیست که از این طریق وقت ظهور حضرت مهدى(عج) را مشخص کنیم. بنا به مصالحى زمان ظهور حضرت مشخص نشده است. هیچ کس جز خدا از وقت دقیق ظهور حضرت آگاه نیست. بارها از امامان(ع) در مورد زمان خروج قائم پرسیدند، اما آنان از مشخص نمودن آن نهى نمودند و زمان ظهور را همانند علم به قیامت در انحصار خدا معرّفى کرد.(2)
«
شیخ طوسى» در این‏باره مى‏گوید: زمان ظهور مهدى(عج) به روشنى بر ما معلوم نیست، بلکه او تا آن‏گاه که خداوند اجازه خروج بدهد، از دیدگاه ما پنهان است.(3)
بنابراین نشانه‏هاى ظهور تنها بیانگر نزدیک شدن زمان ظهور است. بیش از آن نباید انتظار داشت. حال اگر روایتى باشد که در آن زمان ظهور حضرت مشخص شده است، ناگزیر باید آن را توجیه نمود و یا به کنارى نهاد.
2-
مراد از نشانه‏هاى ظهور: مقصود از نشانه‏هاى ظهور این نیست که با تحقق هر یک ظهور حضرت وقوع مى‏یابد، بلکه مراد، رخدادهایى است که بر اساس پیشگویى معصومان(ع) پیش و یا در آستانه ظهور حضرت مهدى(عج) پدید خواهند آمد که تحقق هر یک نوید نزدیک‏تر شدن ظهور حضرت است، به گونه‏اى که با وقوع تمامى آن رخدادها و به دنبال آخرین نشانه‏هاى ظهور، حضرت قیام خواهد نمود.
3-
انواع نشانٗ‏هاى ظهور: با نگاهى به روایات معصومان(ع) مى‏توان نشانه‏هاى ظهور را بدین شرح تقسیم و دسته بندى نمود:
أ) نشانه‏هاى حتمى و غیر حتمى: نشانه‏هاى شمارى به روشنى به عنوان علائم حتمى ظهور یاد شده است؛ بدین معنا که بدون هیچ قید و شرطى قطعاً تحقق خواهند یافت و ظهور حضرت منوط به پیدایش آن‏ها مى‏باشد، امّا نشانه‏هاى غیر حتمى به نشانه‏هایى گفته مى‏شود که مقید و مشروط به امورى هستند که در صورت تحقق آن‏ها، به عنوان نشانه به شمار مى‏آیند.(4)
ب) نشانه‏هاى عادى و غیر عادى: برخى از نشانه‏هاى ظهور به روال طبیعى و عادى تحقق مى‏یابد، مانند زوال دولت عباسیان، ولى برخى به روال غیر طبیعى و غیر عادى است مانند «صیحه آسمانى» و «طلوع خورشید از مغرب».
این دسته روایات را باید به نوعى خاص معنا نمود، چون پدیدار شدن آن‏ها عادتاً ممکن نیست. این‏ها را یا مى‏بایست در چار چوب معجزه قرار داد و توجیه نمود، یا از معناى ظاهرى آن دست کشید و به معناى کنایى و مجازى آن دانست.
ج) نشانه‏هاى متصل و غیر متصل: در روایات شمارى از نشانه‏هاى ظهور به گونه‏اى بیان شده است که از آن‏ها استفاده مى‏شود بین آن‏ها و ظهور حضرت فاصله‏اى وجود ندارد، بلکه به زمان ظهور متصل مى‏باشند، مانند خروج سفیانى و یمانى. این‏ها نشانه‏هاى متصل به ظهورند، امّا بیشتر نشانه‏ها به گونه‏اى دیگر است که بین تحقق آن‏ها و زمان ظهور حضرت مهدى ممکن است فاصله زیادى وجود داشته باشد، به عنوان مثال در روایات آمده: یکى از نشانه‏ها در آمدن پرچم‏هاى سیاه از خراسان است. حال اگر این را به خروج ابومسلم خراسانى و سپاه سیاه جامگان تفسیر کنیم، بین این نشانه و ظهور حضرت مهدى زمان طولانى فاصله است.
4-
شمار نشانه‏های= ظهور: در مورد شمار نشانه‏هاى ظهور پاسخ دقیق و روشنى وجود ندارد.
برخى از عالمان بزرگ مانند شیخ مفید در بحث «علامات قیام القائم» با اشاره به اخبار و آثارى که از معصومان(ع) رسیده، بیش از پنجاه نشانه را بیان کرده است.(5) برخى دیگر همانند علامه مجلسى شمار بیشترى را متذکّر شده‏اند.(6)
عالمان اهل سنت در کتاب‏هاى خویش به برخى امور دیگر اشاره کرده‏اند. هنگامى که به این آثار و نشانه‏ها و روایات دقت کنیم، متوجه مى‏شویم که:
برخى از علائم تنها نشانه ظهورند و برخى نشانه ظهور و برپایى قیامت.
بعضى کلى هستند و برخى به امور جزئى پرداخته‏اند. برخى از نظر سند مشکل دارند و پاره‏اى مشکل ندارند. برخى در دلالت

آخر و عاقبت گاو بازی و اس ام اس های عكسی!

این هم عاقبت گاوبازی

گاو بازی ممنوع

اینم استفاده اس ام اس تو خاستگاری!

خاستگاری

 

م م... من... توضیح میدم

توضیح میدم ...

 

آیا کندن موهای سفید باعث بیشتر شدن موهای سفید میشود؟

آیا کندن موهای سفید باعث بیشتر شدن موهای سفید میشود؟

رنگ موها ناشی از تولید رنگدانه ملانین است و اگر تولید رنگدانه متوقف شود موها سفید خواهند شد. این رنگدانه توسط سلولهای ملانوسیت تولید می شود و در زمان تشکیل ساقه مو در آن قرار می گیرد و رنگ مو را بوجود می آورد . بنابراین اگر این رنگدانه ها توسط ملانوسیت ها تولید نشود موهایی که رشد می کند سفید خواهند بود .علت بروز این پدیده نامشخص است ولی علل ارثی و ژنتیکی در ایجاد و پیشرفت آن نقش مؤثری دارند. از جمله علل دیگری که می تواند در این زمینه مؤثر باشد وجود رژیم غذایی نامناسب و بعضی بیماریها مانند مشکلات تیروئید و کم خونی . كمبود ویتامین B12، رژیم غذایى نامناسب و استعمال دخانیات و نیز کمبود مس می تواند در سفید شدن موها مؤثر باشد . کندن موها سبب افزایش تعداد آنها نمی شود .
مصرف مواد غذایى حاوى ویتامین هاى گروه B، همچون تخم مرغ، سبزیجات، سبوس گندم، جو و برنج در پیشگیرى از زود سفید شدن مو و به تأخیر انداختن آن مؤثر است. نیز نخود فرنگى، قارچ، سیب زمینى، لوبیا، عدس و میوه جاتى همچون موز، سیب، گلابى و هلو حاوى مقادیر مورد نیاز بدن به عنصر مس هستند.
علاوه بر رعایت نکات تغذیه ای که بیان شد می توان از بعضی روش های درمانی استفاده کرد . مانند استفاده از قرص های K-PABA زیر نظر متخصص پوست که ممکن است اثری نسبی داشته باشد. نیز در بازار فراورده هایی وجود دارد که استفاده از آنها می تواند سفیدی موها را بپوشاند . البته این فراورده ها نمی تواند سفید شدن موها را برطرف نماید. همانطور که گفته شد بدلیل عدم تولید رنگدانه ،مویی که رشد می کند از ریشه به صورت سفید خواهد بود. در واقع روشی که بتواند به طور دایمی برای برطرف کردن سفیدی موها مورد استفاده قرار گیرد وجود ندارد .

 
  • تعداد صفحات :2
  • 1  
  • 2  
 

درباره وبلاگ

عكس اخبار و مطالب آموزشی متنوع
لطفا به موضوعات مختلف و صفحات قبل هم مراجعه كنید
مدیر سایت : مدیر سایت محسن

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

My title page contents
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic